maandag 16 november 2015

Aanslagen in Parijs - klasgesprek

De gebeurtenissen in Parijs afgelopen vrijdag zijn moeilijk te beschrijven. Ook de gevoelens die hiermee gepaard gaan zijn heel moeilijk onder woorden te brengen. Toch wilde ik hier even bij stil staan met de zesdeklassers.

Toen ze deze morgen de klas binnenkwamen hebben we de banken aan de kant geschoven en een cirkel gemaakt met onze stoelen. We keken eerst naar een extra nieuwsuitzending van Karrewiet om de feiten om een rijtje te plaatsen. Daarna mochten ze vragen stellen of hun gevoelens uiten. Ik heb geprobeerd om info te geven waar ik kon. Dat was dan bv. over de plaatsen waar dit gebeurde, hoe dat gaat met een bommengordel, wat België/Molenbeek hiermee te maken heeft, waarom precies Parijs ... Na dit klasgesprek stak elke leerling een kaarsje aan rond het vredesteken met de Eifeltoren, nu al een symbool ... en hielden we een moment van stilte. Ten slotte kreeg elke leerling de kans zijn of haar gevoelens neer te schrijven of te tekenen. Ook daar stonden we nog even stil. Die tekeningen én het symbool hangen uit in de klas, er zal de hele week regelmatig een kaarsje worden gebrand. Om 12 uur werd ook een minuut stilte gehouden met de lagere afdeling. 

De leerlingen spraken heel open over hun gevoelens en gedachten. Sommige zijn wat bang dat hier ook iets gaat gebeuren, maar vooral zijn ze verontwaardigd. Ze vinden de daad van IS (en dus niet alle moslims!) vooral erg omdat het over gewone mensen zoals jij en ik gaat. Ze gaven zelf aan dat ze hopen dat de nabestaanden de kracht en moed vinden om weer verder te gaan met hun leven. Ik heb hen erop gewezen dat iedereen nu hoopt op een vredevolle wereld en dat die bij hen zelf begint. Door lief te zijn voor elkaar ... 

Indien er vragen/opmerkingen zijn, mogen ze altijd langskomen! 
Hier vind je een paar foto's van een héél serene les ... 

Nog meer info nodig? Karrewiet helpt je graag verder: http://www.ketnet.be/Karrewiet/14-november-2015-aanslagen-in-Parijs-video . 

Groetjes
juf Drieke











1 opmerking:

  1. Ik vind het niet leuk dat de mensen zoveel ruzie maken daar denk ik nu aan groetjes Anouk

    BeantwoordenVerwijderen